Algemene voorwaarden
Algemene voorwaarden aannemersbedrijf 123dakraam
Artikel 1 Algemeen
1.1 Deze voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding, offerte en overeenkomst tussen aannemersbedrijf 123dakraam, gevestigd op Veldleeuweriklande 13 Pijnacker, met als KvK-nummer: 92272525., hierna te noemen: “Aannemer”, en de Opdrachtgever waarop Aannemer deze voorwaarden van toepassing heeft verklaard, voor zover van deze voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.
1.2De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op overeenkomsten met Aannemer, voor de uitvoering waarvan door Aannemer derden dienen te worden betrokken
1.3 De toepasselijkheid van eventuele inkoop- of andere voorwaarden van de Opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen tenzij Aannemer uitdrukkelijk schriftelijk heeft verklaard deze of onderdelen daarvan te aanvaarden.
1.4 Een overeenkomst komt tot stand indien en voor zover de Opdrachtgever de door Aannemer verstrekte offerte heeft aanvaard.
1.5 Indien een of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd mochten worden, dan blijft het overigens in deze algemene voorwaarden bepaalde volledig van toepassing. Aannemer en de Opdrachtgever zullen alsdan in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of vernietigende bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel als mogelijk het doen en de strekking van de oorspronkelijke bepalingen in acht worden genomen.
1.6 Indien tussen partijen een situatie voordoet die niet in deze algemene voorwaarden geregeld is, dan dient deze situatie te worden beoordeeld naar de geest van deze algemene voorwaarden.
1.7 Indien Aannemer niet steeds strikte naleving van deze voorwaarden verlangt, betekent dit niet dat de bepalingen van de algemene voorwaarden daarvan niet van toepassing zijn, of dat Aannemer in enigerlei mate het recht zou verliezen om in andere gevallen de stipte naleving van de bepalingen van deze algemene voorwaarden te verlangen.
Artikel 2 Offertes
2.1 Alle offertes zijn vrijblijvend, tenzij uitdrukkelijk anders is vermeld. Offertes van Aannemer vervallen bij herroeping door Aannemer.
2.2 De vermelde werkzaamheden vernoemd in de offertes, worden uitgevoerd naar de opgegeven maten, tekeningen en bepalingen die zijn verstrekt door Opdrachtgever.
2.3 Indien Opdrachtgever redelijkerwijs kan begrijpen dat de offertes of een onderdeel daarvan een kennelijke vergissing of verschrijving bevat, kan Aannemer niet aan zijn offerte worden gehouden.
2.4 Indien de aanvaarding van de offerte afwijkt van het in de offerte opgenomen aanbod, dan is Aannemer daaraan niet gebonden. De overeenkomst komt dan overeenkomstig de offerte tot stand met uitzondering van de afwijkingen van het aanbod.
2.5 Tenzij anders is vermeld is de geldigheidsduur van de offertes 30 dagen.
Artikel 3 Overeenkomst
3.1 De overeenkomst kan aangegaan worden voor werkzaamheden in aangenomen werk of wanneer geen prijs is overeengekomen, gemaakte kosten + regiewerk (uren x tarief).
3.2 Aannemer heeft het recht om werkzaamheden te laten verrichten door derden.
3.3 Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het noodzakelijk is om de overeenkomst te wijzigen of aan te vullen, dan dienen de partijen tijdig en in onderling overleg tot aanpassing van de overeenkomst over te gaan. Dit kan schriftelijk of mondeling. Hierdoor kan het overeengekomen bedrag volgens de overeenkomst worden verhoogd of verlaagd. Door de wijziging van de overeenkomst kan de oorspronkelijke opgegeven termijn van uitvoering (indien overeengekomen) worden gewijzigd. De Opdrachtgever gaat akkoord met de mogelijkheid van wijziging van de overeenkomst, daaronder begrepen de wijziging in prijs- en termijnafspraak van uitvoering.
3.4 Opdrachten van de Opdrachtgever die leiden tot meerwerk vinden in onderling overleg plaats. Dit kan schriftelijk of mondeling.
3.5 Indien de overeenkomst is gewijzigd dient Aannemer daaraan uitvoering te geven, nadat de Opdrachtgever akkoord is gegaan met de voor uitvoering opgegeven prijs en andere voorwaarden. Het niet of niet onmiddellijk uitvoeren van de gewijzigde overeenkomst levert evenmin een wanprestatie op van Aannemer en is voor de Opdrachtgever geen grond om de overeenkomst op te zeggen.
3.6 Indien en voor zover Aannemer tijdens het uitvoeren van de overeenkomst geconfronteerd wordt met voor Aannemer onvoorzienbare kostenverhogende factoren, is Aannemer na waarschuwing dan wel in onderling overleg met Opdrachtgever gerechtigd de kostenverhogende factoren door de berekenen aan Opdrachtgever.
3.7 Indien na totstandkoming van de overeenkomst blijkt dat het operatiegebied verontreinigd is of de uit het werk komende bouwstoffen verontreinigd zijn, is de Opdrachtgever aansprakelijk voor het verwijderen van deze verontreiniging, (asbest).
3.8 Afspraken of overeenkomsten met personeel van Aannemer, binden de Aannemer niet, tenzij deze door Aannemer zijn bevestigd.
3.9 Indien Aannemer bij het sluiten van de overeenkomst een bepaalde prijs overeenkomt, dan is Aannemer onder navolgende omstandigheden niettemin gerechtigd tot verhoging van de prijs, ook wanneer de prijs oorspronkelijk niet onder voorbehoud is opgegeven:
– indien prijsstijging het gevolg is van wijziging in de overeenkomst;
– indien prijsstijging voortvloeit uit een aanpassing in de wet.
– Indien wegens druk- en of zetfouten een verkeerd bedrag is verstrekt.
Artikel 4 Uitvoering overeenkomst
4.1 Indien de aanvang of voortgang van het werk wordt vertraagd door factoren, waarvoor de Opdrachtgever verantwoordelijk is, dienen de daaruit voor Aannemer voortvloeiende schade en kosten door Opdrachtgever te worden vergoed.
4.2 Rondom het dakraam liggen binnen 1 meter geen zonnepanelen, tenzij anders overeengekomen. Indien anders overeengekomen en werkgebied binnen 1 meter afstand van de zonnepanelen en beugels, dan zijn de mogelijke kosten i.v.m. arbeid dicht op de zonnepanelen voor de opdrachtgever.
Artikel 5 Verplichtingen Aannemer
5.1 Aannemer is verplicht zich het opgedragen werk naar de bepalingen van de (gewijzigde) overeenkomst uit te voeren.
5.2 Aannemer verplicht zicht de Opdrachtgever te wijzen op aantoonbare onvolkomenheden in door of namens de Opdrachtgever voorgeschreven constructies en werkwijzen en in door of namens de Opdrachtgever gegeven orders of aanwijzingen, alsmede op aantoonbare gebreken in door de Opdrachtgever ter beschikking gestelde of voorgeschreven bouwstoffen of hulpmiddelen, voor zover Aannemer deze kende of redelijkerwijs behoorde te kennen.
Artikel 6 Verplichtingen Opdrachtgever
6.1 De Opdrachtgever dient, tenzij anders is overeengekomen, ervoor zorg te dragen dat Aannemer tijdig, voor aanvang van de uitvoering van de werkzaamheden, de beschikking heeft over:
– voldoende gelegenheid is voor aanvoer, opslag en/ of afvoer van bouwmaterialen en werktuigen;
– voldoende aansluitmogelijkheden voor onder andere elektrische werktuigen, aftappunten voor gas en water;
6.2 De Opdrachtgever is verplicht, zonder aanspraak op vergoeding, water, gas en elektra ter beschikking te stellen.
6.3 Indien bij aanvang of bij de voortgang van de overeengekomen opdracht vertraging optreedt door verantwoordelijkheid van de Opdrachtgever is de Opdrachtgever aansprakelijk voor de daaruit voortvloeiende kosten en kunnen in rekening worden gebracht bij de Opdrachtgever.
6.4 Opdrachtgever aanvaardt de overeenkomst onder het voorbehoud dat de met betrekking tot de opdracht vereiste vergunningen, ontheffingen en toewijzingen tijdig (dat wil zeggen voordat door de Aannemer aan de opdracht dient te worden begonnen) zijn verleend aan de Aannemer.
Artikel 7 Levering
7.1 Overeengekomen leveringstijden worden door Aannemer steeds bij benadering opgegeven en zijn niet bindend.
7.2 De leveringstermijn vangt aan zodra de opdrachtbevestiging is verzonden en bovendien alle naar het oordeel van Aannemer eventueel benodigde gegevens, tekeningen en materialen door opdrachtgever aan Aannemer zijn verstrekt. Overschrijding van de leveringstermijn ontslaat de opdrachtgever nimmer van zijn verplichtingen voortvloeiende uit de overeenkomst en zal Opdrachtgever evenmin het recht geven tot ontbinding van de overeenkomst en/of schadevergoeding te vorderen.
7.3 Tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen is Aannemer bevoegd tot het uitvoeren van deelleveringen.
7.4 Indien opdrachtgever verhinderd is zaken in ontvangst te nemen, gaat het risico van de zaken over op de opdrachtgever op het moment dat de opdrachtgever in verzuim is de zaken in ontvangst te nemen. Met “levering” kan ook afhalen van materialen worden bedoeld.
Artikel 8 Opschorting, ontbinding en tussentijdse opzegging overeenkomst
8.1 Het staat de Opdrachtgever vrij om de opdracht van de Aannemer op elk gewenst moment te beëindigen.
8.2 Indien Opdrachtgever op grond van dit artikel tot opschorting of ontbinding overgaat, is Aannemer niet verplicht tot vergoeding van schade en kosten die daardoor zijn ontstaan voor Opdrachtgever.
8.3 Indien Opdrachtgever een geplaatste order annuleert of gedeeltelijk annuleert, dan zullen de daarvoor gemaakte kosten aan de Opdrachtgever in rekening worden gebracht.
Artikel 9 Overmacht
9.1 Onder overmacht wordt verstaan, naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buitenkomende zaken, voorzien of niet voorzien, waarop Aannemer geen invloed kan uitoefenen, of waardoor Aannemer niet in staat is zijn verplichtingen na te komen. Aannemer kan de verplichtingen uit de overeenkomst ontbinden in geval dat overmacht zich voordoet.
9.2 Indien Aannemer een gedeelte van de verplichtingen uit de overeenkomst inmiddels is nagekomen bij het intreden van de overmacht, is Aannemer gerechtigd de reeds nagekomen verplichting apart te factureren. De Opdrachtgever is gehouden deze factuur te voldoen als ware er sprake is van een afzonderlijke overeenkomst.
9.3 Bij het voordoen van overmacht (zoals bedoeld in lid 1) zal Aannemer niet aansprakelijk gehouden kunnen worden tot het vergoeden van enige schade als een direct of indirect gevolg van de overmacht.
Artikel 10 Betaling en incassokosten
10.1 Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum, op een door Aannemer aan te geven wijze in de valuta waarin is gefactureerd, tenzij schriftelijk anders door Aannemer is aangegeven.
10.2 Indien Opdrachtgever niet tijdig betaalt, is Aannemer zonder aanmaning gerechtigd het werk stil te leggen tot het moment waarop de verschuldigde termijn is voldaan.
10.3 Indien gedurende het op grond van het vorige lid stilliggen van het werk schade aan het werk ontstaat, komt deze niet voor rekening van Aannemer.
10.4 Blijft de Opdrachtgever in gebreke, is Aannemer zonder aanmaning gerechtigd tot invordering van het verschuldigde over te gaan.
10.5 Indien Opdrachtgever in gebreke blijft in de tijdige betaling van de factuur, dan is Opdrachtgever van rechtswege in verzuim. De Opdrachtgever is alsdan rente verschuldigd, gelijk aan de wettelijke handelsrente. De rente over het opeisbare bedrag zal worden berekend vanaf datum verstrijken van de betalingstermijn tot het moment van voldoening van het volledige verschuldigde bedrag.
10.6 Indien Opdrachtgever in verzuim blijft in de nakoming van zijn verplichting tot betalen van de factuur, komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening van de factuur voor rekening van Opdrachtgever. De eventueel gemaakte gerechtelijke en executiekosten zullen eveneens op Opdrachtgever worden verhaald.
10.7 In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van de opdrachtgever zijn de vorderingen van Aannemer op de opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.
Artikel 11 Eigendomsvoorbehoud
11.1 Alle door Aannemer in het kader van de overeenkomst geleverde zaken (inclusief geleverde meer- / minderwerk) blijven eigendom van Aannemer totdat Opdrachtgever de verplichtingen uit de met de Aannemer gesloten overeenkomst(en) deugdelijk is nagekomen.
11.2 Door Aannemer geleverde zaken, die onder het eigendomsvoorbehoud vallen, mogen niet worden doorverkocht en mogen nimmer als betaalmiddel worden gebruikt. De Opdrachtgever is niet bevoegd om de onder het eigendomsvoorbehoud vallende zaken te verpanden of op enige andere wijze te bezwaren.
11.3 De Opdrachtgever dient steeds al hetgeen te doen dat redelijkerwijs van hem verwacht mag worden om de eigendomsrechten van Aannemer veilig te stellen.
11.4 Voor het geval Aannemer zijn in dit artikel aangeduide eigendomsrechten wil uitoefenen, geeft de Opdrachtgever bij voorbaat onvoorwaardelijke en niet herroepelijke toestemming aan Aannemer en door Aannemer aan te wijzen derden om al die plaatsen te betreden waar de eigendommen van Aannemer zich bevinden en die zaken terug te nemen.
Artikel 12 Garanties, onderzoek en reclames
12.1 De door Aannemer te leveren zaken voldoen aan de gebruikelijke eisen en normen die daaraan op het moment van levering redelijkerwijs gesteld kunnen worden en waarvoor zijn bij normaal gebruik in Nederland zijn bestemd. De in dit artikel genoemde garantie is van toepassing bij redelijkerwijs gebruik binnen Nederland.
12.2 De in lid 1 van dit artikel genoemde garantie zal minimaal geldig zijn voor de overeengekomen garantietermijn of, bij gebreke daarvan, de in de branche gebruikelijke garantietermijn. Indien de door Aannemer verstrekte garantie een zaak betreft die door een derde werk geproduceerd, dan is de garantie gelijk aan de overeengekomen garantie. Aannemer draagt er zorg voor dat door derden verstrekte garanties gelijk zijn met de overeengekomen garantie. Na verloop van de garantietermijn zullen alle kosten voor herstel of vervanging, inclusief administratie-, verzend- en voorrijdkosten, aan de Opdrachtgever in rekening gebracht worden.
12.3 Alle vorm van garantie komt te vervallen indien een gebrek is ontstaan als gevolg van of voortvloeit uit onoordeelkundig, of oneigenlijk gebruik daarvan of onjuist onderhoud daaraan door de Opdrachtgever en/of door derden wanneer, zonder toestemming van Aannemer, de Opdrachtgever of derden aan de zaak wijzigingen hebben aangebracht danwel hebben getracht aan te brengen, daaraan andere zaken werden bevestigd die daaraan niet bevestigd dienen te worden of indien deze werden ver- of bewerkt op een andere dan de voorgeschreven wijze. De Opdrachtgever komt evenmin aanspraak op garantie toe indien het gebrek is ontstaan door of het gevolg is van bijzondere omstandigheden waar Aannemer geen invloed op kan uitoefenen, daaronder begrepen weeromstandigheden (zoals bijvoorbeeld doch niet uitsluitend, extreme regenval of temperaturen) etc.
12.4 De Opdrachtgever is gehouden het geleverde te (doen) onderzoeken, onmiddellijk op het moment dat de zaken hem ter beschikking worden gesteld respectievelijk de desbetreffende werkzaamheden zijn uitgevoerd. Daarbij behoort de Opdrachtgever te onderzoeken of kwaliteit en/ of kwantiteit van het geleverde overeenstemt met hetgeen is overeengekomen en voldoet aan de eisen die partijen dienaangaande zijn overeengekomen. Eventuele gebreken dienen binnen 2 maanden na ontdekking schriftelijk aan de Aannemer te worden gemeld. De melding dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van het gebrek te bevatten, zodat Aannemer in staat is adequaat te reageren. De Opdrachtgever dient Aannemer in de gelegenheid te stellen een klacht te (doen) onderzoeken.
12.5 Indien de Opdrachtgever tijdig reclameert, schort dit zijn betalingsverplichting niet op. De Opdrachtgever blijft in dat geval ook gehouden tot afname en betaling van de overigens bestelde zaken.
12.6 Indien van een gebrek later melding wordt gemaakt, dan komt de Opdrachtgever geen recht meer toe op herstel, vervanging of schadeloosstelling.
12.7 Indien vaststaat dat een zaak gebrekkig is en dienaangaande tijdig is gereclameerd, dan zal Aannemer de gebrekkige zaak binnen redelijke termijn na retourontvangst daarvan danwel, indien retournering redelijkerwijze niet mogelijk is, schriftelijke kennisgeving ter zake van het gebrek door de Opdrachtgever, ter keuze van Aannemer, vervangen of zorg dragen voor herstel daarvan danwel vervangende vergoeding daarvoor aan de Opdrachtgever voldoen. In geval van vervanging is de Opdrachtgever gehouden om de vervangen zaak aan Aannemer te retourneren en de eigendom daarover aan Aannemer te verschaffen, tenzij Aannemer anders aangeeft.
12.8 Indien komt vast te staan dat een klant ongegrond is, dan komen de kosten daardoor ontstaan, daaronder begrepen de onderzoekskosten, aan de zijde van Aannemer daardoor gevallen, integraal voor rekening van de Opdrachtgever.
Artikel 13 Aansprakelijkheid
13.1 Indien Aannemer aansprakelijk mocht zijn, dan is deze aansprakelijkheid beperkt tot hetgeen in deze bepaling is geregeld.
13.2 Aannemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan doordat Aannemer is uitgegaan van door of namens de Opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens.
13.3 Aannemer is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade. Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan:
– de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze voorwaarden;
– de eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van Aannemer aan de overeenkomst te laten beantwoorden, voor zoveel deze aan Aannemer toegerekend kunnen worden;
– redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover de Opdrachtgever aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in deze algemene voorwaarden.
13.4 Aannemer is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfs- of andersoortige stagnatie.
13.5 Indien Aannemer aansprakelijk mocht zijn voor enigerlei schade, dan is de aansprakelijkheid van Aannemer beperkt tot maximaal driemaal de factuurwaarde van de order, althans tot dat gedeelte van de order waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
13.6 De aansprakelijkheid van Aannemer is in ieder geval steeds beperkt tot het bedrag der uitkering van zijn verzekeraar in voorkomend geval.
13.7 De in dit geval opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet indien de schade te wijten is aan opzet of grove schuld aan Aannemer.
13.8 Na het verstrijken van de onderhoudstermijn (30 dagen na oplevering) is de Aannemer niet meer aansprakelijk voor tekortkomingen aan het werk, behoudens indien het werk of enig onderdeel daarvan door schuld van de aannemer, zijn leverancier, zijn onderaannemer of zijn personeel een gebrek bevat dat door de Opdrachtgever redelijkerwijs niet eerder onderkend had kunnen worden en de Aannemer van dat gebrek binnen redelijke termijn na ontdekking mededeling is gedaan.
Artikel 14 Verjaringstermijn
14.1 In afwijking van de wettelijke verjaringstermijn, bedraagt de verjaringstermijn van alle vorderingen en verweren jegens Aannemer en de door Aannemer bij de uitvoering van een overeenkomst betrokken derden, één jaar.
14.2 Het bepaalde in lid 1 is niet van toepassing op rechtsvorderingen en verweren die zijn gegrond op feiten die de stelling zouden rechtvaardigen dat de afgeleverde zaak niet aan de overeenkomst zou beantwoorden. Dergelijke vorderingen en verweren verjaren door verloop van twee jaar nadat de Opdrachtgever Aannemer van zodanige non-conformiteit in kennis heeft gesteld.
Artikel 15 Risico-overgang
15.1 Het risico van verlies, beschadiging of waardevermindering gaat op de Opdrachtgever over op het moment waarop zaken in de macht van de Opdrachtgever worden gebracht.
Artikel 16 Vrijwaring
16.1 De Opdrachtgever vrijwaart Aannemer voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en waarvan de oorzaak aan andere dan aan Aannemer toerekenbaar is.
16.2 Indien Aannemer uit dien hoofde door derden mocht worden aangesproken, dan is de Opdrachtgever gehouden Aannemer zowel buiten als in rechte bij te staan en onverwijld als hetgeen te doen dat hem in dat geval verwacht mag worden. Mocht de Opdrachtgever in gebreke blijven in het nemen van adequate maatregelen, dan is Aannemer, zonder ingebrekestelling, gerechtigd zelf daartoe over te gaan. Alle kosten en schade aan de zijde van Aannemer en derden daardoor ontstaan, komen integraal voor rekening en risico van de Opdrachtgever.
Artikel 17 Geheimhouding
17.1 Opdrachtgever houdt de informatie die hij (in welke vorm dan ook) van Aannemer ontvangt en alle andere informatie betreffende Aannemer waarvan hij weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat deze geheim of vertrouwelijk is, dan wel informatie betreft waarvan hij kan verwachten dat de verspreiding daarvan de andere dienstverlener schade kan berokkenen, geheim en neemt alle nodige maatregelen om te waarborgen hij de genoemde informatie ook geheimhoudt.
17.2 De in het eerste lid van dit artikel genoemde geheimhoudingsplicht geldt niet voor informatie:
17.3 die op het moment dat opdrachtgever deze informatie ontving al openbaar was of nadien openbaar is geworden zonder een schending van een op hem rustende geheimhoudingsplicht;
17.4 waarvan opdrachtgever kan bewijzen dat deze informatie al in zijn bezit was op het moment van verstrekken door Aannemer; die opdrachtgever van een derde heeft ontvangen waarbij deze derde gerechtigd was deze informatie aan opdrachtgever te verstrekken; die door opdrachtgever openbaar wordt gemaakt op grond van een wettelijke plicht. De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt voor de duur van deze overeenkomst en voor een periode van drie jaar na het eindigen daarvan.
Artikel 18 Boete op overtreding geheimhoudingsplicht of intellectueel eigendomsrechtrecht
18.1 Overtreedt opdrachtgever het artikel van deze algemene voorwaarden over geheimhouding of intellectueel eigendom, dan verbeurt opdrachtgever ten behoeve van Aannemer een onmiddellijk opeisbare boete van € 500,- voor elke overtreding en daarnaast een bedrag van € 100,- voor elke dag dat die overtreding voortduurt. Voor het verbeuren van deze boete is geen voorafgaande ingebrekestelling of gerechtelijke procedure nodig. Ook hoeft er geen sprake te zijn van enige vorm van schade.
18.2 Het verbeuren van de in het eerste lid van dit artikel bedoelde boete doet geen afbreuk aan de overige rechten van dienstverlener waaronder zijn recht om naast de boete schadevergoeding te vorderen.
Artikel 19 Toepasselijk recht en geschillen
19.1 Op alle rechtsbetrekkingen waarbij Aannemer partij is, is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing.
19.2 Partijen zullen eerst een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten. Indien niet anders dwingendrechtelijk bepaald is, is de rechter van de woonplaats van Aannemer aangewezen om van een dergelijk geschil kennis te nemen.